Na českém, potažmo evropském trhu, je desítky, možná stovky různých značek a výrobců nafukovacích člunů. Zjednodušeně lze říci, že v České republice dominují výrobky z Asie. Samotnou kapitolou jsou výrobci na Ukrajině a v Lotyšsku. V Asii si nechávají vyrábět své "low end" modely i kdysi prémiové značky, aby si uchovaly cenovou konkurenceschopnost. Znamená to, že ustoupily z nároků na kvalitu zpracování a použité materiály.
Čluny Dulkan a Kulta jsou v tomto směru výjimkou. Neděljí kompromisy ani v materiálech, ani v technologii a pečlivosti zpracování. Dulkan je malá rodinná firma. Majitel firmy a hlavní designer Ildar Jepejev se vývojem nafukovacích člunů zabývá více než 20 let. Navíc je nadšeným rybářem, takže jeho výrobky jsou dobře otestovány ať už na moři nebo jezerech, či řekách. Lotyšsko a celé Pobaltí jsou zeměmi rybářů a lovců a čluny Dulkan jsou zde velmi populární. Kulta je moje osobní záležitost. Já osobně mám více jak dvacetiletou praxi vývoje člunů, 18 let vývoje nafukovacích člunů pro Gumotex a celoživotní zkušenosti s pádlováním na řekách a jezerech v různých částech světa.
Dulkan i Kulta nabízí široké spektrum člunů všech velikostí a několika barev. Na první pohled se neliší od většiny asijských výrobků na trhu. Jaký byste měli mít tedy důvod koupit nafukovací člun Dulkan nebo Kulta, který je o pár tidsíc dražší? Vyplatí se ušetřit ty tisíce?
My tvrdíme, že NE a to z těchto důvodů:
1) Způsob přilepení zrcadla
Zrcadlo neboli zadní deska, ke které je připevněn motor, je klíčová část každého nafukovacího člunu. Nese zátěž motoru, musí snést okamžité rázy i dlouhodobé vibrace.Všimněte si, že 99% nafukovacích člunů má zrcadlo vlepeno v plastových úchytech z měkčeného PVC. Je to mnohem levnější způsob, jehož kvalita je problematická a oproti klasickému způsobu vlepení zrcadla má menší životnost. V našem servisu máme stále více případů, kdy se zákazníkovi odlepí zrcadlo, ať už částečně nebo úplně. Jak to dopadá, můžete vidět v naší galerii zde. Tato složitá oprava stojí podle rozsahu poškození a velikosti člunu od čtyř do sedmi tisích korun. Průšvih je, když se Vám zrcadlo odlepí třeba při transportu s motorem na vleku nebo dokonce za jízdy. Je jasné, že škody mohou být veliké a to nejen finanční.
Jak je možné, že se zrcadlo vlepené v plastu odlepí? Úchyt je vlastně výlisek z měkčeného PVC, tedy měkké hmoty bez nějaké strukturní pevnosti. Tato hmota se roztahuje a smršťuje vlivem teploty, působí na ně vibrace motoru atd. Dochází tak k porušení soudržnosti mezi lepidlem a materiálem zrcadla. Někdy to podpoří i nevhodná překližka, která nemá vodotěsné lepení, jak přikazuje norma ISO 6185, a překližka ve vodě bobtná, rozpojují se její vrstvy. Samotné vlepení zrcadla je problematické z hlediska dodržení technologie lepení. Správně se lepí povrchy, které jsou už "odvětrané", takže materiál se okamžitě přilepí. Do úchytů je nutné zrcadlo zasunout "za mokra" a to má zásadní vliv na kvalitu spoje. V neposlední řadě je potřeba lepené plochy k sobě přitlačit válečkem, což je u silnostěného výlisku trochu problém.
Jak mají vlepeno zrcadlo čluny Dulkan? Je zde použit "klasický", mnoha lety prověřený způsob, od kterého většina výrobců upustila, právě pod tlakem na cenu. Zrcadlo z velmi kvalitní voduvzdorné překližky, pobaltské státy jsou proslulý výrobou těchto překližek, je vlepeno pomocí šikmo střižených pásků ze stejného materiálu, jako je samotný člun, a to v několika vrstvách. Většinou se jedná o vysokopevnostní polyesterová tkanina s nánosem PVC. Diagonální střižení dovoluje perfektně vykopírovat zakřivený tvar a dokonale přilne, jak k válci člunu, tak k překližce zrcadla. Lepení po vrstvách umožňuje dodržet správný postup lepení. Vznikne tak pevný a přitom pružný spoj. Nedochází zde k roztažnosti livem teploty, protože tenké vrstvy materiálu jsou vyztuženy textilní mřížkou. Toto vše zásadně ovlivňuje životnost přilepení zrcadla.
Argumenty jsou nejlépe pochopitelné z fotografií z našeho servisu ZDE.
2) Použité materiály
Další možnost, kde ušetřit jsou materiály. Je to stejné, jako klobása ze sóji a mouky. Spousta lidí to koupí, je to levné, zasytí to :-). Podobně je to i u nafukovacích člunů. Nafukovací člun se skládá z různých druhů materiálů. Jsou to třeba materiály na plášť člunu, dnes převážně polyesterová tkanina s oboustranným PVC nánosem, dále lepidlo, většinou polyuretanové dvojsložkové, voduvzdorná překližka s lepením AW100, ventily a tzv. galanterie, tedy různé úchyty, D-kroužky, lana atd.
Na svých stránkách se e-shopy předhání v počtu vrstev materiálů, v gramážích, uvádí výrazy jako "denier" "dtex" a neví, co to znamená, ale vypadá to dobře a odborně. Zajímavé je, že to přejímají i zákazníci a netuší, co parametr vlastně znamená. Nicméně je to podle zákazníka nejdůležitější parametr, proto je tak zdůrazňován. V zásadě ale zákazník není schopen na pohled materiál posoudit, tedy ani správnost údajů deklarovaných. V praxi to funguje tak, že i materiály vyráběné pro zákazníky v Asii a dnes i na Ukrajině mají "upravené" parametry směrem dolů. Tzn. méně kvalitní, řidší textil, nižší adheze PVC nánosu k textilu, a další parametry. Takový materiál se na člunu projeví většinou až po záruce, kdy dojde třeba k delaminaci (odtržení) PVC nánosu od textilu a povolí vám třeba spoj válce, ukázka ZDE. Nebo člun začne ucházet plochou materiálu. Čluny Dulkan jsou z ověřeného materiálu německé firmy Mehler texnologies, mimo jiné vyráběné v závodě v ČR. Na materiál je 5 let záruka.
Nekvalitní lepidlo se projeví rozlepováním spojů, odpadáváním úchytů atd, zejména po zahřátí na slunci. Nafukovací čluny Dulkan a Kulta jsou lepeny dvojsložkovým lepidlem francouzského výrobce Bostik(lepidla výrábí od roku 1889 !!!). Minimální tepelná odolnost Bostiku je 85°C.
Podobně je to i s dalšími komponenty, které jsou většinou subtilnějšího provedení, po čase praskají, textily vlivem UV a ozonu blednou a degradují, překližky se rozkližují. To vše většinou po uplynutí záruky.
3) Design a funkčnost
Asijské firmy jsou známé kopírováním výrobků. V praxi to znamená, že výrobek se zkopíruje vizuálně bez znalosti funkce některých prvků konstrukce a výbavy. V praxi to znamená, že vypadá to stejně, někdy lépe, ale nefunuje to. Faktem je, výskyt tohoto problému se časem snižuje, ale nevymizel. Design nafukovacích člunů Kulata a Dulkan je především funkční a vychází z praktických a mnohaletých zkušeností jak s používáním člunů v různých podmínkách, tak ze szkušeností s vývojem, technologickými znalostmi, znalostmi norem a legislativy.
4) Odbornost prodejce versus nákup v e-shopu
Koupě kvalitního člunu znamená nemalou investici, proto je dobré nepodlehnout lákavým nabídkám, akcím a pěkným obrázkům na internetu. Stojí za to navštívit prodejce a prodiskutovat s ním hlavně účel pořízení. Dobrý prodejce vám pomůže rozhodnout a poskytne vám cenné informace, které vám usnadní rozhodování. Toto Vám nabízíme beze zbytku, čluny Kulta si můžete i otestovat. Cena by při rozhodování neměla být hlavním faktorem, dobré je koupi neuspěchat.
5) Záruční a pozáruční servis
Servis by měl být nedílnou součástí výrobku. Z praxe víme, že to tak nefunguje, protože v naší opravně servisujeme nafukovací čluny zakoupené v e-shopech a prodejnách, které servis nezajišťují. U nás je kvalitní servis samozřejmostí.